Statut Fundacji
„Fundacja Teatroterapia Lubelska”
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Fundacja nosi nazwę Fundacja Teatroterapia Lubelska, została ustanowiona aktem notarialnym z dnia
29 pażdziernika 2008 roku przed Renatą Mierzwą notariuszem w Lublinie ‚w Kancelarii Notarialnej w Lublinie przy ulicy Sądowej 10⁄1. Repertorium A Nr 7649⁄2008 z woli następującego fundatora:
Maria Anna Pietrusza — Budzyńska i działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach (Dz. U. Nr 21/84, poz. 97 z późniejszymi zmianami).
§ 2.
Fundacja ustanowiona jest na czas nieokreślony.
§ 3.
Fundacja działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami, zgodnie z prawem Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 4.
Siedziba Fundacji znajduje się w mieście Lublinie.
§ 5.
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę, a znakiem graficznym Fundacji jest znak, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego statutu (logo).
§ 6.
Fundacja jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie(Dz. U. 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
Rozdział II.
Cele, zasady, formy i zakres działania.
§ 7.
Celem Fundacji jest:
1. Wyrównanie szans osobom niepełnosprawnym i osobom należącym do grup dyskryminowanych
i wykluczonych społecznie oraz pomoc ich rodzinom.
- Inicjowanie, promocje, realizacja i wspieranie działań w zakresie:
- Rehabilitacji i terapii za pomocą teatru i jego technik oraz arterapii
- Wykorzystanie teatru w rehabilitacji dzieci i osób dorosłych niepełnosprawnych
- Upowszechnienie i rozwijanie wiedzy na temat teatroterapii oraz jej wpływu na edukację i rehabilitację, dzieci i osób dorosłych niepełnosprawnych oraz możliwości terapeutycznych i edukacji w teatrze i z pomocą teatru
- Udostępnienie i upowszechnienie informacji o doskonaleniu i osiągnięciach światowych w dziedzinie teatroterapii na polu teatru, edukacji, rehabilitacji, terapii i sztuki
3. Organizacja i prowadzenie działań w zakresie arterapii i teatroterapii
- Aktywność ludzi zdrowych, a zwłaszcza młodzieży, studentów itp. na rzecz działalności rehabilitacyjnej, teatroterapii, arterapii.
- Budowa ośrodka praktyk teatralnych dla osób niepełnosprawnych
Działania realizujące cele Fundacji mają zmierzać do przejmowania standardów stosowanych w krajach Unii Europejskiej oraz ich wdrażanie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 8.
Cele wymienione w § 7 Fundacja może realizowaćw szczególności poprzez:
- Prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej o specjalności teatroterapeutycznej
- Organizowanie i finansowanie działań kulturowo-artystycznych i naukowych związanych z Teatroterapią Lubelską, w środowisku osób niepełnosprawnych i na rzecz tego środowiska
- Spektakli teatralnych, koncertów, festiwali i wystaw z udziałem artystów niepełnosprawnych z całego świata.
- Kursów i warsztatów w zakresie:
- teatroterapii i artterapii
- wykorzystanie teatru w rehabilitacji i edukacji oraz sztuce dla środowisk zainteresowanych.
- Spotkań, konferencji, sympozjów i seminariów;
- Programów naukowo – badawczych.
e. Projektów wydawniczych.
f. Produkcję filmów edukacyjnych i tematyce społecznej.
g. Plenerów artystycznych dla środowisk zainteresowanych
h. Szkoleń i kursów w formie elektronicznej z zakresu teatroterapii i artterapii
- Udzielanie pomocy organizacyjnej i materialnej twórcom niepełnosprawnym i innym osobom lub jednostkom organizacyjnym, realizującym cele Fundacji.
- Pozyskanie sponsorów wspierających finansowo i rzeczowo realizację programu Fundacji
- Wdrażanie i realizowanie projektów unijnych.
- Organizowanie i prowadzenie turnusów rehabilitacyjnych i wyjazdów zorganizowanych osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.
6a. Organizowanie i prowadzenie turnusów sportowych, sportowo-rekreacyjnych oraz szkoleniowych integrujących osoby niepełnosprawne ze społecznością.
- Organizowanie, finansowanie i prowadzenie działań mających na celu promocję i wspieranie zatrudnienia oraz rozwoju lokalnego i regionalnego na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie i finansowanie poradnictwa psychologicznego i prawnego dla osób niepełnosprawnych, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów w rodzinie, pomoc w zaakceptowaniu faktu niepełnosprawności.
- Organizowanie i finansowanie poradnictwa informacyjnego w zakresie podjęcia zatrudnienia, uzyskania sprzętu rehabilitacyjnego, udostępnianie publikacji, ulotek informacyjnych wydawanych przez instytucje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb socjalno — bytowych osób niepełnosprawnych i ich rodzin, organizowanie zbiórek żywności, odzieży, itp.
- Inicjowanie i podejmowanie działalności promocyjnej na rzecz integracji osób niepełnosprawnych ze społecznością lokalną, organizowanie seminariów, szkoleń, działalności wydawniczej oraz współpraca ze środkami masowego przekazu, z władzami lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi.
- Pomoc w zaspokojeniu potrzeb duchowych i religijnych osób niepełnosprawnych, organizowanie rekolekcji, pielgrzymek, współpraca z parafiami kościołów różnych wyznań.
- Prowadzenie Galerii Art Brut.
- Prowadzenie zorganizowanej działalności edukacyjnej i populatorskiej w kraju i zagranicą
§ 8 a.
Cele statutowe Fundacji będą realizowane przez działalność nieodpłatną i odpłatną.
§ 9.
Fundacja może współpracować z osobami prawnymi i osobami fizycznymi w kraju i za granicą dla realizacji celów statutowych Fundacji.
Rozdział III.
Organy Fundacji.
§ 10.
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana w dalszej części niniejszego statutu Radą,
- Zarząd Fundacji, zwany w dalszej części niniejszego statutu Zarządem.
§ 11.
Członków Zarządu i członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.
§ 12.
1) Fundacja ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru zwany Radą Fundacji, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:
a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535);
§ 13.
Rada jest organem o uprawnieniach: inicjatywnych, opiniodawczych, kontrolnych oraz nadzorczych.
§ 14.
- Rada składa się od 2 do 12 osób.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 15.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
- W razie nieobecności Przewodniczącego Rady zastępuje go Wiceprzewodniczący.
- Przewodniczący Rady może udzielić pełnomocnictwa Wiceprzewodniczącemu lub innemu członkowi Rady w zakresie pełnionej przez niego funkcji.
- Przewodniczący Rady w szczególności:
a) ustala przedmiot, termin i miejsce posiedzeń Rady;
b) przewodniczy posiedzeniom Rady;
c) reprezentuje Radę na zewnątrz;
d) inicjuje i organizuje prace Rady.
§ 16.
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący z własnej inicjatywy bądź na pisemny wniosek co najmniej 2⁄3 członków Rady lub na pisemny wniosek Zarządu.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć osoby wchodzące w skład Zarządu z głosem doradczym oraz prawem wypowiadania się w sprawach, nad którymi obraduje Rada.
- Decyzje Rady we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji podejmowane są w formie uchwał.
- Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
- Każda osoby wchodząca w skład Rady ma w głosowaniu jeden głos. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, a podczas jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
- Tryb działania Rady określa uchwalony przez nią Regulamin.
- Podejmowanie uchwał przez Radę Fundacji w trybie pisemnym lub przy wykorzystani środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest dopuszczalne. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Fundacji zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
- W przypadku podejmowania uchwał w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, Przewodniczący Rady lub wyznaczony przez niego członek Rady sporządza protokół, w którym stwierdza sposób i wynik głosowania. W przypadku, gdy głos był oddany w ten sposób, że możliwe jest utrwalenie jego treści (e-mail, fax, pismo), wydruk takiej wiadomości e-mail lub egzemplarz faxu lub pisma stanowi załącznik do protokołu sporządzonego przez Przewodniczącego lub wyznaczonego członka Rady.
§ 17.
Rada w szczególności:
- zatwierdza opracowane przez Zarząd roczne programy i wieloletnią strategię działania Fundacji oraz nadzoruje ich realizację;
- rozpatruje i zatwierdza roczne sprawozdania merytoryczne i finansowe Zarządu z działalności Fundacji oraz udziela mu absolutorium;
- uchwala i zmienia Regulamin Rady;
- uchwala komunikaty i rezolucje związane z działalnością Fundacji;
- występuje do Zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
- wyraża opinie w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd;
§ 18.
- Zmiany w składzie Rady mogą nastąpić w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia tej funkcji, odwołania albo śmierci osoby pełniącej tę funkcję.
- Odwołania członka Rady dokonuje Fundator na skutek:
a) permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady i nie uczestniczenia w posiedzeniach;
b) trwałej utraty kontaktu z członkiem Rady trwającej ponad 1 rok;
c) istotnego naruszenia postanowień statutu i nie realizowanie uchwał Rady;
d) umyślnego działania na szkodę Fundacji i godzącego w dobre imię Fundacji;
e) zaistnienie innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Rady.
- Nowych członków powołuje Fundator na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady.
§ 19.
1. Statut Fundacji zabrania:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 20.
1. Fundator może zostać członkiem Zarządu.
2. Zarząd liczy od 3 do 5 osób w tym członkiem Zarządu jest dożywotnio Fundator.
3. Zarząd wybiera ze swego grona osoby pełniące funkcje: Prezydenta i Wiceprezydentów
4. W sprawach, w tym w sprawach pracowniczych, między Fundacją Prezydentem Fundacji, Fundację reprezentuje Rada Fundacji.
§ 21.
Zarząd podejmuje decyzje we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji i reprezentuje Fundację w stosunkach zewnętrznych oraz odpowiada przed Radą za realizację celów statutowych Fundacji.
.
§ 22.
Zarząd w szczególności:
- reprezentuje Fundację na zewnątrz,
- opracowuje i uchwala roczne i wieloletnie plany i strategie działania Fundacji, uwzględniając wnioski Rady w tym zakresie;
- zarządza majątkiem i funduszami Fundacji;
- przyjmuje subwencje, darowizny, dotacje, spadki i zapisy;
- ustala regulamin Zarządu i biura Fundacji i ich zmiany;
- tworzy i likwiduje zakłady Fundacji i inne jej jednostki organizacyjne;
- powołuje i odwołuje osoby pełniące stanowiska kierownicze;
- prowadzi politykę kadrową w Fundacji, w tym ustala wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz wielkość środków przeznaczonych na wynagrodzenia;
- przygotowuje i składa Radzie roczne sprawozdania merytoryczne oraz finansowe z działalności Fundacji;
- może uczestniczyć w posiedzeniach Rady z głosem doradczym, z prawem wypowiadania się w sprawach, nad którymi obraduje Rada;
§ 23.
- Zarząd odbywa co najmniej cztery posiedzenia w ciągu roku kalendarzowego.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są na wniosek Prezydenta Zarządu, Wiceprezydentów Zarządu.
§ 24.
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego składu, z wyjątkiem spraw uregulowanych odmiennie w postanowieniach niniejszego statutu.
§ 25.
Przy podejmowaniu uchwał Zarządu każdy członek Zarządu w głosowaniu ma jeden głos, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezydenta.
§ 26.
- Zmiany w składzie osobowym Zarządu dokonuje Fundator
- Członkowstwo w Zarządzie ustaje z chwilą upływu kadencji bądź w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji przez członka zarządu, jego odwołania albo śmierci
- Odwołanie przez Fundatora osoby wchodzącej w skład Zarządu może nastąpić w przypadku:
a) permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków i nie uczestniczenia w posiedzeniach;
b) utraty kontaktu z osobą wchodzącą w skład Zarządu przez okres dłuższy niż rok,
c) istotnego naruszenia postanowień statutu i nie realizowanie uchwał Zarządu;
d) umyślnego działania na szkodę Fundacji i godzącego w dobre imię Fundacji;
e) zaistnienia innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Zarządu.
§ 27.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, zaciąganie zobowiązań majątkowych oraz czynności prawne Fundacji o charakterze rozporządzającym do kwoty zobowiązania nie przekraczającej średniego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski”, wymagają podpisu jednej osoby wchodzącej w skład Zarządu.
- Zaciąganie zobowiązań majątkowych oraz czynności prawne Fundacji o charakterze rozporządzającym do kwoty zobowiązania przekraczającej średnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski”, wymagają podpisu dwóch osób wchodzących w skład Zarządu.
§ 28.
Do przyjmowania oświadczeń w imieniu Fundacji upoważniony jest każda osoba wchodząca w skład Zarządu.
§ 29.
Prezydenta i Wiceprezydentów I-szej kadencji powołuje Fundator jednomyślnym oświadczeniem woli.
§ 30.
Kadencje Zarządu są pięcioletnie.
Rozdział IV.
Majątek Fundacji.
§ 31.
Majątkiem Fundacji są środki finansowe wskazane w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji i wynoszą , 2 000,- zł.(dwa tysiące złotych)
§ 32.
Majątek Fundacji stanowią środki finansowe wskazane w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji, ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe oraz inne środki finansowe nabyte w trakcie działalności Fundacji.
§ 33.
Fundacja czerpie środki finansowe w szczególności z:
1. Darowizn, spadków, zapisów i subwencji.
2. Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych.
3. Dochodów z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych.
4. Dywidendy z akcji i z udziałów.
5. Dochodów z odsetek bankowych, zysku z lokat bankowych oraz zysku z operacji finansowych.
6. Dochodów z działalności gospodarczej.
§ 34.
Dochody Fundacji muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych Fundacji.
§ 35.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całością majątku.
Rozdział V.
Zmiana statutu.
§ 36.
Zmiana statutu nie może prowadzić do istotnych zmian w celach Fundacji i pozostawać w sprzeczności z wolą Fundatorów.
§ 37.
Zmiany w Statucie Fundacji mogą być wprowadzane tylko jednomyślną uchwałą wszystkich członków Zarządu.
Rozdział VI.
Postanowienia końcowe.
§ 38.
W celu zwiększenia środków na realizację zadań statutowych Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą i w tym celu tworzyć zakłady gospodarcze, jako odrębne jednostki organizacyjne Fundacji.
§ 39.
Fundacja może połączyć się z inną Fundacją o podobnych celach statutowych, jeżeli przyczyni się do lepszej realizacji celów statutowych Fundacji, po powzięciu jednomyślnej uchwały wszystkich członków Zarządu.
§ 40.
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków i majątku. Decyzje o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały. Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Zarząd.
§ 41.
W przypadku likwidacji Fundacji majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się instytucjom, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
§ 42.
W przypadku rezygnacji Prezydenta Zarządu z pełnienia funkcji Prezydenta będącego Fundatorem wyznaczy on osobę zajmującą jego miejsce w Zarządzie Fundacji. Osoba przystępująca do Zarządu w trakcie trwania kadencji kończy swoją działalność w zarządzie z dniem upływu tej kadencji, nie wyklucza to możliwości wybrania tej osoby do Zarządu na czas trwania następnej kadencji.
§ 43.
W przypadku śmierci Fundatora będącego członkiem Zarządu na jego miejsce do Zarządu Fundacji wchodzi osoba powołana jednomyślna uchwałą pozostałych członków Zarządu Fundacji. Kadencja nowo-powołanego członka Zarządu kończy się z upływem kadencji urzędującego Zarządu.
Statut sporządził fundator: